Informatie over tuning

Tuning vs. styling

Een veelgemaakte fout is dat tuning en styling hetzelfde zouden zijn.

Tuning is het goed afstellen van een apparaat. Hierbij is het doel om het vermogen en de prestaties van een voertuig te verbeteren. Het is eigenlijk de Engelse benaming van het Nederlandse “opvoeren”.

Stylen of pimpen richt zich meer op uiterlijk vertoon. Het gaat hierbij niet om een betere prestatie van de auto, maar om het gebruik van bodykits, speciale verf, bestickering en dergelijke. Een voorbeeld hiervan is het cleanen. De auto ziet er anders uit, maar presteert er niet beter door. Voor het verbeteren van de prestaties van de auto, kun je het beste kijken op deze pagina met seat onderdelen

De verwarring over deze twee zaken is begrijpelijk, want aanpassingen kunnen zowel tuning als styling inhouden. Een grote spoiler achter op de auto verandert bijvoorbeeld de aerodynamica rond de auto en zorgt voor meer neerwaartse druk aan de achterkant van de auto. Op een zwaar opgevoerd voertuig heeft het nut, omdat dit de extra neerwaartse druk (en dus betere grip) kan gebruiken om sneller bochten te nemen. Als dezelfde spoiler echter op een standaardauto geplaatst wordt, dan zorgt de modificatie voor slechtere prestaties; de Cw-waarde wordt verhoogd en er kan geen voordeel gehaald worden uit de extra neerwaartse druk.

Populaire tuningaspecten zijn spoilers, vooraan omdat de wagen dan lager bij de grond staat en achteraan voor de neerwaartse druk en de opvallendheid, muziekinstallaties, In Car Entertainment (ICE), lak en stickers zijn populaire stylingaspecten. (bron)

Informatie over SEAT tuning (extern)

https://www.seat-online.nl/showthread.php?5588-SEAT-Leon-1P-Waarom-chiptunen-Welke-voorbereidingen-Nadelen
https://www.seatibizaforum.nl/categories/tuning.36/
https://www.torquecars.com/seat (Engelstalig)