Hoe beoordeel je een tweedehandsauto?
Geplaatst op
Een auto kopen is vaak een hele klus vooral als je bijvoorbeeld bezig bent met een auto importeren wil je zeker zijn van je zaak. In deze blog zullen we een aantal tips geven die je in je achterhoofd kan houden bij het kopen van een tweedehandsauto uit het buitenland.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan
Er zijn veel bronnen voor het verkrijgen van een voertuiggeschiedenisrapport en deze zijn eenvoudig te verkrijgen. Hoewel een rapport niet gegarandeerd is om je alle informatie over een voertuig te geven, is het een geweldige plaats om te beginnen en kan het evaluatieproces veel eenvoudiger en sneller worden.
Onder de motorkap
Elke opeenhoping van vuil en straatvuil dat lijkt te zijn aangekoekt, is een teken van vloeistoflekkage. Er zijn veel bronnen van lekkage waaronder lekkage van steurbekrachtigingspomp, radiator, slangen, transmissie, oliecarter, motorafdichtingen en oliekoelerleidingen.
Mechanische inspectie
Hoewel je niet hoeft te weten wat al deze zaken specifiek inhouden, is het bewijs van lekkage een waarschijnlijke aanwijzing voor slecht onderhoud en mogelijke secundaire schade en slijtage aan andere onderdelen binnen hetzelfde systeem. Kopers van gebruikte auto’s moeten redelijke tekenen van slijtage verwachten die in grootte variëren afhankelijk van de ouderdom van het voertuig. Tekenen van overmatige slijtage kunnen een prijsdaling rechtvaardigen. Hier een paar indicatoren om jouw aankoopbeslissing te helpen bepalen.
Koelvloeistof lekt
Als er kleverig, vloeibaar residu in de motor of onder de auto zit, kan dit een koelvloeistoflek hebben. Koelvloeistof heeft een zoete geur die het gemakkelijk maakt om te identificeren of het voertuig vlekken op de grond achterlaat. Ernstiger echter zou de aanwezigheid van witte rook in de uitlaatgassen van de auto zijn. Dit kan een aanwijzing zijn dat het koelmiddel in de verbrandingskamer leegloopt, wat een serieus probleem is.
Olielekkage
Hoewel kleine olieplassen onder een auto het gevolg kunnen zijn van olie die tijdens het bijvullen is gemorst, kunnen ze ook wijzen op een olielek. Verse plassen of actief druipen kan een indicatie zijn van een mogelijk probleem.
Stuurbekrachtigingsvloeistof lekt
De meeste auto’s gebruiken automatische transmissievloeistof voor stuurbekrachtigingsvloeistof. Deze vloeistof heeft een roodachtige kleur, dus eventuele rood getinte plassen onder de auto kunnen wijzen op een lekkage van stuurbekrachtigingsvloeistof. Het controleren van het bekken van de stuurbekrachtigingsvloeistof is eenvoudig en kan je helpen bij het identificeren van een lek.
Verf
Het is een goed teken als de carrosseriepanelen bij de eerste inspectie in goede staat verkeren, vrij van deuken, deuken, roest, spanen en oxidatie. Soms zijn tekenen van ongelukken in het verleden echter minder dan vanzelfsprekend. Hier zijn enkele van de meer subtiele indicatoren van schade aan de carrosserie.
Hiaten tussen carrosseriepanelen
De ruimte tussen de carrosseriepanelen moet gelijk zijn. Besteed speciale aandacht aan de openingen tussen de motorkap en de voorbumper. Dikkere gaten of hiaten die inconsistent zijn, zijn indicatoren voor eerdere schade en waarschijnlijk een ongeluk.
Roest aan de binnenkant van de carrosseriepanelen
De meeste autofabrikanten schilderen niet beide zijden van de carrosseriepanelen, wat betekent dat roest zich gemakkelijk van binnenuit kan ontwikkelen en zich vervolgens kan verspreiden. Wanneer de roest zich van binnenuit verspreidt, ziet de verf er gebobbeld uit. Hoewel er zich uiteindelijk roest zal ontwikkelen op elk voertuig dat oud genoeg is, is dit meestal het gevolg van het niet regelmatig wassen van een voertuig. Hoewel het wassen van een voertuig geen standaard onderhoudsprocedure is, kan het je een idee geven van de houding van de eigenaar ten aanzien van de zorg voor het voertuig in het algemeen.
Natuurlijk komt bij het importeren van een auto nog meer kijken, zoals de BPM berekenen, en een rdw check. Hopelijk kun je nu wel goed inschatten of je een specifiek model wel het kopen waard is. En zal je je niet snel laten overhalen.