Plug-in hybride elektrische voertuigen – bekend als PHEV’s – combineren een benzine- of dieselmotor met een elektrische motor en een grote oplaadbare batterij. In tegenstelling tot conventionele hybriden kan de PHEVS worden aangesloten en opgeladen vanuit een stopcontact, waardoor ze grotere afstanden kunnen afleggen met alleen elektriciteit. Wanneer de accu wordt geleegd, wordt de conventionele motor ingeschakeld en werkt het voertuig als een conventionele, niet-plug-in hybride. De uitstoot van elektrische voertuigen is afhankelijk van de plaats waar het voertuig wordt opgeladen. Een goed voorbeeld van een hybride wagen is de Toyota Prius.

Omdat ze op elektriciteit van het net kunnen lopen en omdat elektriciteit vaak een schonere energiebron is dan benzine of diesel-plug-in hybriden kunnen aanzienlijk minder vervuiling van de opwarming van de aarde produceren dan hun tegenhangers die alleen op basis van benzine of diesel werken. Ze stoten geen uitlaatvervuiling uit tijdens het rijden op elektriciteit, en ze profiteren van de brandstofefficiëntie door het gebruik van een elektrische motor en accu en ze kosten ook minder brandstof: het rijden met een PHEV kan honderden euro’s per jaar besparen aan benzine- en dieselkosten.

Om te kunnen profiteren van plug-in hybride voertuigen hebben bestuurders toegang nodig tot parkeergelegenheid en een plaats om in te pluggen, hoewel een reguliere 120V-stopcontact meestal voldoende is. En aangezien de meeste PHEV’s personenauto’s zijn, zouden potentiële kopers niet regelmatig ruimte nodig hebben voor meer dan vijf inzittenden en hoeven ze niet te slepen. PHEV’s combineren de brandstofbesparende voordelen van hybriden met de volledig elektrische mogelijkheden van batterij-elektrische of brandstofcelvoertuigen.

De werking van plug-in hybride auto’s

Plug-in hybride voertuigen combineren een verbrandingsmotor met een elektrische motor en accu. Hoewel niet alle modellen op dezelfde manier werken, kunnen de meeste plug-ins in minstens twee modi werken: “all-electric”, waarbij de motor en de accu alle energie van de auto leveren; en “hybride”, waarbij zowel elektriciteit als benzine worden gebruikt. PHEV’s starten meestal in de volledig elektrische modus en werken op elektriciteit totdat de accu leeg is: het bereik varieert van 20 kilometer tot meer dan 50 kilometer. Bepaalde modellen schakelen over naar de hybride modus wanneer ze op kruissnelheid komen, meestal boven de 90 of 100 kilometer per uur.

De elektrische motor en accu helpen PHEV’s om minder brandstof te verbruiken en minder vervuiling te produceren dan conventionele auto’s, zelfs in hybride modus. Inactief uitschakelen schakelt de motor uit terwijl de motor stationair draait bij stoplichten of in het verkeer, waardoor brandstof wordt bespaard. Regeneratief remmen zet een deel van de energie die tijdens het remmen verloren gaat om in bruikbare elektriciteit, opgeslagen in de accu. En omdat de elektrische motor het vermogen van de motor aanvult, kunnen kleinere motoren worden gebruikt, waardoor de brandstofefficiëntie van de auto wordt verhoogd zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Verschillende modellen van plug-in hybride elektrische voertuigen kunnen ook verschillende aandrijvingen hebben, de mechanische componenten die het vermogen van de aandrijfwielen leveren.

Verschillen tussen plug-in hybrides en andere EV’s

Conventionele hybriden hebben een elektrische motor en accu, zoals plug-ins, maar ontlenen al hun vermogen aan benzine of diesel en kunnen niet worden opgeladen door ze aan te sluiten. Hierdoor worden niet-plug-in hybriden niet beschouwd als elektrische voertuigen (“EV’s”). Accu elektrische voertuigen hebben alleen een elektrische motor en accu, die al hun stroom halen uit het aansluiten van de accu. In tegenstelling tot PHEV’s hebben elektrische accu’s geen interne verbrandingsmotor en kunnen ze niet functioneren als hybriden. Maar omdat ze volledig worden aangedreven door elektriciteit, produceren ze geen uitlaatemissies en kunnen ze emissievrij worden aangedreven wanneer ze worden opgeladen door hernieuwbare energiebronnen. Elektrische voertuigen met brandstofcellen voeden een elektrische motor en accu door waterstofgas om te zetten in elektriciteit. Brandstofcelvoertuigen beginnen nog maar net te verschijnen voor aankoop, maar bieden een belangrijke belofte als een koolstofarme schone technologie.